Pietari
on hieno paikka harrastaa kaupunkikävelyjä. Upea rakennustaide ympäröi
|
Italjanskaja ulitsa |
kulkijan
keskustassa, puistot ovat hyvin hoidettuja, pietarilaisten sivistynyt käytös on
silmiinpistävää. Tälle ikävän kontrastin tuovat kaikkialla meluavat katumaasturit,
tila-autot, pitkät mustat autot. Ne täyttävät ihmisten pihat, jalkakäytävät,
puistikot. Kaupunki on rakennettu täyteen viivasuoria, leveitä valtaväyliä,
joilla on käynnissä jatkuvat kiihdytysajot punaisista valoista
seuraaviin. Eurooppalaisista 30 ja 40-kilometrin tuntinopeuksista asuinalueilla
ei ole tietoakaan, hyvin suunnitelluista kiertoliittymistä puhumatta. Nevan
rannoilla, jotka saattaisivat olla yksi kiehtovimmista matkailukohteista,
vallitsee taukoamaton moottorin jylinä ja ilma on vaikea hengittää. On
tuskallista nähdä ambulanssin seisovan liikenneruuhkassa sireenit ulvoen eikä kukaan tee elettäkään tilan antamiseksi. Toisaalta tällaista tilaa ei ole.
Suunnittelijat ovat pyrkineet parantamaan liikenteen sujuvuutta lisäämällä
ajoväyliä, mutta tyhjä tila täyttyy hetkessä. Asfaltin sijaan tarvittaisiin
älykkäitä ratkaisuja. Pietarissa autoilijat tuntuvat olevan vakuuttuneita
siitä, että liikenne sujuu parhaiten äkäisellä äänimerkin painamisella. Jarrupolkimen
käyttöä vältellään viimeiseen asti.
|
Robespierren rantakatu |
Venäjällä kokeillaan
uutta sääntöä, joka sallisi kääntymisen oikealle punaisissa valoissa. Idean
vaarallisuuden lisäksi on huvittavaa, että sitä perustellaan bensan säästöllä. Kenellekään
ei ole tullut mieleen säästää polttoainetta alentamalla nopeuksia, tai
vähentämällä ajamista. Ilmeisesti asioista päättäviä eivät kiinnosta
onnettomuusluvut, jotka viiden miljoonan ihmisen kaupungissa ovat järkyttävät
Suomeen verrattuna. Onnettomuuksien ja päästöjen aiheuttamaa kuolleisuutta ei myöskään
oteta huomioon kustannuslaskuissa. Maan on vallannut samanlainen
moottorihulluus kuin Suomen 60-luvulla. Näyttävät autot luovat vapauden
illuusion. Yhdistyessään perinteiseen machokulttuuriin ne toimivat alas
painetun venäläisen uroon itsetunnon pönkittäjänä. Mistäpä löytyisi sellainen
uros politiikan johtoon, joka uskaltaisi vetää pelin poikki? Vai tarvitaanko
tähänkin jokin liikenneuhrien äitien järjestö vaatimaan: jo riittää holtiton kaahaaminen
ja julkisen tilan ryövääminen autonmöhkäleille.
Se, missä
suomalaisilla on oppimista pietarilaisilta, on tien antaminen jalankulkijalle.
Ei tarvitse kuin siirtää jalkaa kohti suojatietä, niin heti seisahtuu pitkä
rivi bemareita, mersuja, lexuksia ilman nokan koputusta. Mitenköhän tämä
ihme on saatu aikaan?
Mikko
|
Uusi asfaltti Nevskillä ilman autoja. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti