kuva V. Vasiljev |
Heiner Müllerin
mukaan teatterin ei pidä tehdä tulkintaa tekstistä. Teksti on itsenäinen osa
esitystä ilman arvottamista, maalailua tai tulkintaa, samoin myös äänet,
musiikki ja näyttämökuvat. Tulkitseminen kuuluu katsojalle, se ei voi tapahtua
näyttämöllä. Volkostrelov ei esitä katsojille omia näkemyksiään, vaan asettaa heidät osaksi esitysprosessia. Katsoja joutuu huomion kohteeksi ja tuntee olonsa epämukavaksi, kun häneltä viedään tarinan seuraamiseen liittyvä mielihyvä. Hän yrittää puolustaa petettyjä katsomisodotuksiaan ja alkaa reagoida voimakkaasti tapahtumiin. Käyttäen yksinkertaisia teatterin keinoja (toisto, tunteista riisuminen, tarinan pilkkominen episodeihin, kohtausten katkaisu esiripulla, jähmettyneet kohtaukset) Volkostrelov saa katsojan tilaan, jossa tämän on vaikea hillitä itseään. Tuo tila on olennainen osa esitystä eikä se pääty esiripun sulkeutumiseen. Esitys jatkuu katsojan päässä.
Katsoin esityksen
heinäkuussa. Juoni on yksinkertainen: sukupuolten välisestä tasa-arvosta
kiinnostuneen opiskelijan ja tehtaan tytön rakkaustarina alusta loppuun
(opiskelijan ihanteiden kuihtuminen tytön tullessa raskaaksi). Kumpaakin esitti
kaksi eri näyttelijää. Aluksi jokainen neljästä näyttelijästä kävi vuorollaan
parin minuutin verran seisomassa ääneti ja liikkumatta yleisön edessä. Seuraavaksi kukin näyttelijä esitti vuorollaan saman monologin. Mies vaihtui naiseen, nainen mieheen, millä
korostettiin tasa-arvon ideaa. Teksti kertaantui nauhalta tulevana puheena
sekoittaen äänet ja henkilöt toistensa kaltaisiksi kuin lavasteena olevat juomalasit
(tyttö valmisti laseja tehtaalla).
Esityksen jatkuessa samanlaisena yleisö alkoi hermostua, kännykät välkkyivät,
kuului supinaa ja jupinaa. Ensimmäiset poistuivat ennen puoltaväliä. Eräs
pukumies nousi seisomaan ja alkoi repiä äänekkäästi ohjelmalehtistä. Oletettua
loppukohtausta toistettiin niin kauan kuin salissa oli yleisöä. Esirippu
vedettiin kiinni. Mikäli väki jäi paikoilleen, se avattiin ja kohtaus
esitettiin uudestaan. Nariseva
esirippu sulkeutui ja avautui. Jonkin ajan päästä vahtimestari sytytti valot katsomoon,
avasi oven ja vinkkasi yleisöä poistumaan. Näyttelijät jatkoivat. Ohjaaja tuli
keräämään penkeille jääneitä roskia. Vieressäni ollut keski-ikäinen nainen
sanoi määrätietoisesti: ”Katsotaan kuka lähtee ensin, me vai he!” Lopulta väki alkoi
siirtyä kohti ovia. Esirippu sulkeutui viimeisen kerran ilman loppuaplodeja (ja
katsojia). Jäi epäselväksi oliko esitys sittenkään loppunut. Hämmentynyt yleisö
jäi pienissä ryhmissä keskustelemaan ruuhkaiselle Sadovaja-kadulle. Ohjaaja
vaikutti tyytyväiseltä.
Mikko
Mikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti