Olin pitkään halunnut käydä Nekrasovin kadulla
sijaitsevassa Pietarin Suuressa nukketeatterissa. Sen aikuisille suunnattu
näytelmä ”Екклесиаст”
(Saarnaaja) on herättänyt huomiota moraalisilla pohdinnoillaan. Kysyin kassalta
onko täksi illaksi lippuja. Vastaus alkoi da-sanalla enkä kuunnellut loppua.
Esityksen kestettyä jonkin aikaa oivalsin, ettei nyt ruodittu vanhatestamentillista
etiikkaa. Tarkistin lippuni. Siinä luki ”Мы” (Me). Ohjelmalehtisestä selvisi, että kyseessä oli Jevgeni
Zamjatinin klassinen antiutopia. ”Saarnaaja” oli peruttu.
Kulttuurimatkailijat suuntaavat usein
baletin ja musiikin pariin, tai kenties Baltiskij domin teatteriesityksiin.
Pietarissa on myös korkeatasoisia marionettiteattereita. Neuvostoliiton perustajat panostivat
nukketeatteriin ymmärtäessään sen valistusarvon. Ehkä sitä pidettiin
pysähtyneisyyden aikana harmittomana hupina. Sitä se ei aina ollut. Nukketeatterin aikuisille suunnatut esitykset
saattoivat sisältää purevaa yhteiskuntakritiikkiä, ajoittain nuket äityivät
kommentoimaan mm. Afganistanin sotaa tai surkeaa elintarviketilannetta ohi
tekstin. Suuri nukketeatteri esitti ensimmäisenä maassa mm. Ilf ja Petrovin
satiirisen ”12 tuolia” sekä Majakovskin ”Luteen” (tulevaisuuteen sijoittuva
yhteiskuntakritiikki oli sallittua).
”Me” (alkuteos 1924; suom. 1959) on antiutopia
yhteiskunnasta, jossa Suuri Hyväntekijä johtaa Ainoaa Valtakuntaa (Единое
Государство). Pitkä sota on hävittänyt valtaosan ihmiskunnasta, loput elävät
lasimuurien sisällä eristettynä muusta maailmasta. ”Me” on ensimmäisiä
dystopiakuvauksia. Huxleyn ”Uljas uusi maailma” ja George Orwellin ”Vuonna
1984” ovat saaneet siitä vaikutteita.
Täältä löytyy videoklipsi esityksestä.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wqMhqMfXNZo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti