Huhtikuu on
kuukausista huimin, julmin
Kotimaassa puhdistaisin jo renkaita. Aurinko paistaa,
hetkittäin suloisen lämpimästi. Kadut ovat paikoitellen lumesta ja jäästä
vapaat. Kesän ja vapauden kaipuu konkretisoituvat polkupyörässä.
Entä Pietarissa? Olen nähnyt yksittäisiä pyöräilijöitä,
useimmiten ilman kypärää, keskellä liikennettä. Kaikkea hyvää heille, säilykööt
hengissä, mutta selvää on että täällä pyöräillään henkensä kaupalla. Kun
kaupungin nopeusrajoitus on yleensä 60 km/t, eikä sitäkään noudateta, on vain
pieni mahdollisuus törmätessä säästyä vakavilta vammoilta tai jopa kuolemalta.
Tämän todisti jo aikoja sitten Helsingin kaupungin virkamies
Eero Pasanen tutkimuksessaan nopeuksien vaikutuksesta jalankulkijoiden
vammautumiseen ja kuolemiin*. Tämän johdosta jo vuonna 1992 Helsingin kantakaupungissa
alennettiin nopeusrajoituksia 40 km tunnissa ja nykyään useilla kaduilla korkein
nopeus on 30 km tunnissa.
Mutta takaisin Pietariin. Viime kesänä näin massapyöräilyn:
vilkkaasti liikennöidyllä Liteinin valtakadulla pyöräili reipas joukko nuoria
ajoneuvojen seassa. Kuvittelin heti, että hollantilaiset tai tanskalaiset ovat
tulleet Pietariin progagoimaan pyöräilyn ihanuutta. Huusin kysymykseni
liikenteen melun yli: ”Mistä te olette?” Hämmästyin suuresti, kun kuulin että Pietarin
kaupungin tulevaisuus siinä pyöräili. Ilahduin ja kauhistuin yhtä aikaa:
Pietarissa ei ole kriittistä pyöräilijämassaa, joka pakottaisi autoilijat
kunnioittamaan heitä. Mutta ilahduin samalla nuorten kantaa ottavasta
yrityksestä.
Syksyllä 2012 järjestettiin myös Eurooppa-päivä, jonka
kuluessa kaupungin pääkatuja, jopa Nevski prospekt, Nevan valtakatu, suljettiin
pyöräilijöitä varten. Pyöräilimme reippaasti värikkäillä pyörillä, osa
pukeutuneina tyylikkäihin vanhanaikaisiin asuihin, kenellä päässä hirvensarvet,
kenellä kukkasin koristeltu kypärä. Turvallista – kyllä, yhden päivän.
Eeva-Liisa
*Nykyään tutkimuksissa on jo tarkennuttu aiempia tuloksia. GIDAS-aineistoon
perustuva kuvaaja kertoo ajonopeuden ja auton alle jääneen jalankulkijan
kuoleman todennäköisyyden välisestä riippuvaisuudesta. Kuvaajan pystyakselina
on suhteellinen vaarallisuusindeksi, jonka mukaan 50 kilometrin tuntivauhti aiheuttaa noin
5-kertaisen ja 80 kilometrin tuntivauhti 27-kertaisen kuolemariskin verrattuna 30 km/t
-nopeuteen. Kaavio osoittaa vakuuttavasti vauhdin vaarat ja on siinä mielessä
aikaisempaa konkreettisempi, että selittävänä muuttujana on törmäysnopeuden
sijasta ajonopeus. Vapaasti siteerattu Liikenneturvan lehteä Liikennevilkku
2/2010.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti