18.2.2013
Kiven ja graniitin kaupungissa löydän pehmeää mattapintaa,
pastelleja; muotoja, jotka tuovat mieleen Helene Schjerfbeckin henkilökuvat,
työn tai kirjan ääreen kumartuneet hahmot; värejä, jotka tuovat
mieleen Rafael Wardin harmaan kauden tai valoisan, kullankeltaisen
toivon.
Kävin Pjotr Dikin näyttelyssä Nevski Prospektilla. Työt pakottavat pysähtymään,
tutkimaan - kunhan pääsin ohi näyttelyä vahtivasta arvonsa tuntevasta daamista, joka puuttui kaikkiin tekemisiini: ei laukkua pöydälle (kun syvennyin katsomaan taiteilijasta tehtyä videota ja erehdyin laskemaan laukkuni hetkeksi pöydälle), ei nojata kaiteeseen, ei käytetä matkapuhelinta (kun olin juuri sulkemassa sitä). Hartauden vaatimukseen vaikutti arvokas näyttelypaikka, Stroganovin palatsi, joka on Venäläisen museon filiaali.
Mieleeni tuli sana ’tshelovekosluzhenije’ eli
ihmispalvelus ’bogosluzhenijen’ eli jumalanpalveluksen’ sijaan. Ystäväni tyrmäsi sanan. Hiljaa mielessäni en kuitenkaan luopunut siitä, koska Dik tuntuu
näkevän syvälle ihmiseen. Minusta hän näkee kasvojen muodoissa,
silmärypyissä ja suunjuonteissa ihmisen olemuksen. Hän tavoittaa ihmisen
kaipuun, kun hahmot taipuvat toisiaan kohti, katsovat yhdessä ulos ikkunasta.
Yksinäiset ihmiset Dikin töissä hätkähdyttävät ja niitä katsoessa Schjerbeck tulee entistä enemmän mieleeni. Nuori
nainen puoli-istuvassa asennossa, lantio kaareutuu kauniisti, muuta ei tarvitse
kertomaan nuoren naisen kauneudesta ja kyvystä kantaa elämää itsessään. Tai musta
kissa, joka on hyvin, hyvin musta, jonka mustuus on angoranpehmeää,
josta erottaa kissan notkean kehon muodot; kuinka nopeasti
se siitä hyppääkään, yhdellä loikkauksella – ruokakupin ääreen, hiirtä
metsästämään, tai syliini, kehräämään. Muuten, eikö Schjerfbeck myös rakastanut
kissoja?
Ystäväni näyttää minulle mielityönsä: täysikuun valaisema
venepoukama, jäätynyt yksinäinen merenranta kaisloineen, kapean polun halkoma
ruohotasanko, polulla kulkee kaksi ihmistä. Mutta verkkokalvolle jää myös yksinkertainen
hopeanvärinen teekannu, ei muuta.
Kotiin palattua juomme teetä, vieressä loikoilee
kissa kerällä.
Eeva-Liisa
Eeva-Liisa
_________________
Pjotr Dik on venäjänsaksalaista sukua. Syntyi vuonna
1939, kuoli 2002. Asui pitkiä aikoja Vladimirin kaupungissa. Näyttely jatkuu
vielä maaliskuun puoliväliin Venäläisen taiteen museon näyttelysalissa Stroganovin
palatsissa, Nevski prospekt 17 / Gribojedovin kanava 2.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti