sunnuntai 7. huhtikuuta 2013






Huhtikuu on kuukausista huimin, julmin

Kotimaassa puhdistaisin jo renkaita. Aurinko paistaa, hetkittäin suloisen lämpimästi. Kadut ovat paikoitellen lumesta ja jäästä vapaat. Kesän ja vapauden kaipuu konkretisoituvat polkupyörässä. 

Entä Pietarissa? Olen nähnyt yksittäisiä pyöräilijöitä, useimmiten ilman kypärää, keskellä liikennettä. Kaikkea hyvää heille, säilykööt hengissä, mutta selvää on että täällä pyöräillään henkensä kaupalla. Kun kaupungin nopeusrajoitus on yleensä 60 km/t, eikä sitäkään noudateta, on vain pieni mahdollisuus törmätessä säästyä vakavilta vammoilta tai jopa kuolemalta. 

Tämän todisti jo aikoja sitten Helsingin kaupungin virkamies Eero Pasanen tutkimuksessaan nopeuksien vaikutuksesta jalankulkijoiden vammautumiseen ja kuolemiin*. Tämän johdosta jo vuonna 1992 Helsingin kantakaupungissa alennettiin nopeusrajoituksia 40 km tunnissa ja nykyään useilla kaduilla korkein nopeus on 30 km tunnissa. 

Mutta takaisin Pietariin. Viime kesänä näin massapyöräilyn: vilkkaasti liikennöidyllä Liteinin valtakadulla pyöräili reipas joukko nuoria ajoneuvojen seassa. Kuvittelin heti, että hollantilaiset tai tanskalaiset ovat tulleet Pietariin progagoimaan pyöräilyn ihanuutta. Huusin kysymykseni liikenteen melun yli: ”Mistä te olette?” Hämmästyin suuresti, kun kuulin että Pietarin kaupungin tulevaisuus siinä pyöräili. Ilahduin ja kauhistuin yhtä aikaa: Pietarissa ei ole kriittistä pyöräilijämassaa, joka pakottaisi autoilijat kunnioittamaan heitä. Mutta ilahduin samalla nuorten kantaa ottavasta yrityksestä. 

Syksyllä 2012 järjestettiin myös Eurooppa-päivä, jonka kuluessa kaupungin pääkatuja, jopa Nevski prospekt, Nevan valtakatu, suljettiin pyöräilijöitä varten. Pyöräilimme reippaasti värikkäillä pyörillä, osa pukeutuneina tyylikkäihin vanhanaikaisiin asuihin, kenellä päässä hirvensarvet, kenellä kukkasin koristeltu kypärä. Turvallista – kyllä, yhden päivän.  

Eeva-Liisa

*Nykyään tutkimuksissa on jo tarkennuttu aiempia tuloksia. GIDAS-aineistoon perustuva kuvaaja kertoo ajonopeuden ja auton alle jääneen jalankulkijan kuoleman todennäköisyyden välisestä riippuvaisuudesta. Kuvaajan pystyakselina on suhteellinen vaarallisuusindeksi, jonka mukaan 50 kilometrin tuntivauhti aiheuttaa noin 5-kertaisen ja 80 kilometrin tuntivauhti 27-kertaisen kuolemariskin verrattuna 30 km/t -nopeuteen. Kaavio osoittaa vakuuttavasti vauhdin vaarat ja on siinä mielessä aikaisempaa konkreettisempi, että selittävänä muuttujana on törmäysnopeuden sijasta ajonopeus. Vapaasti siteerattu Liikenneturvan lehteä Liikennevilkku 2/2010. 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti